سعید متصدی زرندی؛ رسول نصیری؛ مهتاب احمدی
چکیده
زمینه و هدف : پایداری محیط زیست یک الزام برای سیستم های حمل و نقل شهری مدرن است. انتخاب گزینه ی مناسب حمل و نقل عمـومی در هر سیستم شهری نه تنها منجر به توسعه ی پایدار حمـل و نقل شهری میگردد، بلکه همچنین فرآینـد برنامـه ریزی را با خصوصیات افراد آن جامعه تطبیـق داده و ســبب تشــویق افــراد بــه اســتفاده از آن و در نتیجــه افزایش بهره وری ...
بیشتر
زمینه و هدف : پایداری محیط زیست یک الزام برای سیستم های حمل و نقل شهری مدرن است. انتخاب گزینه ی مناسب حمل و نقل عمـومی در هر سیستم شهری نه تنها منجر به توسعه ی پایدار حمـل و نقل شهری میگردد، بلکه همچنین فرآینـد برنامـه ریزی را با خصوصیات افراد آن جامعه تطبیـق داده و ســبب تشــویق افــراد بــه اســتفاده از آن و در نتیجــه افزایش بهره وری آن می گردد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه سیستم حمل و نقل عمومی برقی در شهر تهران می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه پس از اخذ داده های مستند و منتشر شده شامل (کتب ، مقالات حمل و نقلی و اخذ آمارهای حمل و نقل شهر تهران از شرکت های اتوبوس رانی و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری)، از روش AHP-TOPSSIS برای انتخاب بهترین گزینه جهت توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران بهره گرفته شده است.یافته ها: نتایج نشان داد که گزینه اجرای سیستم حمل و نقل برقی با سرمایه گزاری بخش خصوصی و اعطای تسهیلات دولتی (0.5798)، استفاده از سیستم حمل و نقل برقی در هسته مرکزی شهر (0.3972)، تبدیل BRT ها به برقی (0.2886) و گزینه عدم اجرا (0.2672) به ترتیب بالاترین و پایین ترین اولویت را در بین روش های توسعه سیستم حمل و نقل عمومی برقی شهر تهران داشته اند.نتیجه گیری: برای نیل به هدف حذف استفاده از سوخت های فسیلی در آینده ای نه چندان دور برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و حذف آلودگی های محیطی حاصل از سوخت های فسیلی، سیستم حمل و نقل شهری تهران باید در جهت حذف سوخت های فسیلی، توسعه و تبدیل ناوگان خود به سیستم های برقی روی آورد.
سیدامیر حسینی لرگانی؛ شاهین رفیعی؛ سید سعید محتسبی
چکیده
زمینه و هدف: تأثیر تنوع انواع پسماند تولید شده در سامانه، حملونقل و تیمار پسماند، تنوع آلایندگی ناشی از جمعآوری زباله و غیره مشکلات استانداردی هستند که جوامع از جمله ایران با آن سروکار دارند. شهر تهران بهعنوان پایتخت ایران، روزانه بیش از ۷۰۰۰ تن پسماند تولید میکند و در صورت عدم مدیریت صحیح این حجم از پسماند، انتشاراتی بیش ...
بیشتر
زمینه و هدف: تأثیر تنوع انواع پسماند تولید شده در سامانه، حملونقل و تیمار پسماند، تنوع آلایندگی ناشی از جمعآوری زباله و غیره مشکلات استانداردی هستند که جوامع از جمله ایران با آن سروکار دارند. شهر تهران بهعنوان پایتخت ایران، روزانه بیش از ۷۰۰۰ تن پسماند تولید میکند و در صورت عدم مدیریت صحیح این حجم از پسماند، انتشاراتی بیش از حد مجاز به محیط زیست وارد میکند. مطالعه حاضر با هدف کمینه کردن انتشارات تولیدی ناشی از پسماند در شهر تهران انجام شد.مواد و روشها: در این پژوهش، یک مدل ابرساختار برای مدیریت پسماند جامد ارائه شد که رویکرد آن، رسیدن به حداکثر انتشارات اجتناب شده میباشد. بهینهسازی با نرمالسازی خروجی مربوط به انتشارات و سپس دستهبندی و مرتب کردن دادهها انجام شد.یافتهها: با بررسی 31250 سناریوی مختلف و بر اساس نتایج بهدستآمده، بهترین سناریو از نظر بهینهسازی انتشارات، سناریو 21303 بود و حالتی است که مواد آلی، کاغذ و چوب وارد هضم بیهوازی و پلاستیک، شیشه و آهن وارد فرآیند بازیافت شوند. در این حالت میزان انتشارات اجتناب شده برابر 837027- کیلوگرم کربن دی اکسید معادل در هر روز است.نتیجهگیری: میتوان هضم بیهوازی مواد آلی، کاغذ و چوب و بازیافت پلاستیک، شیشه و آهن را بهعنوان یک الگوی پایدار برای سیستم فعلی مدیریت پسماند شهر تهران انتخاب کرد. در این حالت میزان اجتناب شده انتشارات نیز افزایش زیادی مییابد و میتوان آن را بهعنوان بهترین گزینه دوستدار محیط زیست در نظر گرفت.
محمدصالح علی طالشی؛ مظاهر معین الدینی؛ سادات فیض نیا؛ رضا شهبازی؛ استفانیا اسکوئیزاتو
چکیده
زمینه و هدف: ذرات غبار اتمسفری نقش قابل توجهی در انتقال عناصر شیمیایی رهاشده از منابع صنعتی و شهری دارند. بطوریکه آلایندههای متصل به این ذرات میتوانند طی مسافتهای طولانی منتقل شده و به عنوان تابعی از شرایط هواشناسی، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ذرات و طبیعت سطح هستند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی غنای فلزی و درجه آلودگی فلزات سنگین ...
بیشتر
زمینه و هدف: ذرات غبار اتمسفری نقش قابل توجهی در انتقال عناصر شیمیایی رهاشده از منابع صنعتی و شهری دارند. بطوریکه آلایندههای متصل به این ذرات میتوانند طی مسافتهای طولانی منتقل شده و به عنوان تابعی از شرایط هواشناسی، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ذرات و طبیعت سطح هستند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی غنای فلزی و درجه آلودگی فلزات سنگین در غبار ترسیبشده اتمسفری شهر تهران بود. مواد و روشها: نمونههای غبار از 8 نقطه از شهر تهران در سال 1397 برداشت شد. فلزات سنگین (سرب، روی، مس، نیکل، کروم، منگنز و آلومینیوم) در این ذرات با استفاده از دستگاه ICP-MS آنالیز شد. غنای فلزات و درجه آلودگی با استفاده از شاخصهای فاکتور غنیشدگی (EF)، انباشت زمینی (Igeo)، درجه آلودگی (Cd) و درجه آلودگی اصلاحشده (mCd) تعیین شد. از آزمونهای تی جفتی، همبستگی پیرسون و تجزیه خوشهای سلسله مراتبی جهت تحلیل استفاده شد. یافتهها: روند میانگین غلظت عناصر در فصل گرم و سرد مشابه و به صورت آلومینیوم>روی>منگنز>سرب>مس>کروم>نیکل بود. نتایج شاخص غنیشدگی در نمونههای غبار ترسیبشده اتمسفری نشان داد که عناصر سرب و روی در فصل گرم و سرب و مس در فصل سرد دارای غنیشدگی شدید بودند. نتایج آزمون تی جفتی تفاوت معنیداری را بین عناصر مس وکروم بین فصول نشان داد. آزمون تجزیه خوشهای نیز عنصر آلومینیوم را با منشأ طبیعی و بقیه عناصر را با منشأ انسانی نشان داد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که غبار ترسیبشده اتمسفری شهر تهران دارای سطوح بالایی از آلودگی بخصوص در فصل سرد است. لذا لزوم تدوین سیاستهایی مدون و کاربردیتر جهت ارتقای کیفیت هوای شهر تهران ضروری بهنظر میرسد.
شاهرخ نظم آرا؛ فاطمه اسلامی؛ مهدی سالاری؛ علیرضا بهشتی؛ محسن یزدانی اول
چکیده
زمینه و هدف: انسانها بهطور معمول 5 تا 6 درصد از وقت خود را در وسایل نقلیه سپری میکنند. سیگار کشیدن در وسایل نقلیه با توجه به فضای کم میتواند اثرات نامطلوبی بر کودکان و سایر مسافرین بگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت ذرات معلق ناشی از مصرف سیگار و مدت زمان مواجهه سرنشینان خودرو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: انسانها بهطور معمول 5 تا 6 درصد از وقت خود را در وسایل نقلیه سپری میکنند. سیگار کشیدن در وسایل نقلیه با توجه به فضای کم میتواند اثرات نامطلوبی بر کودکان و سایر مسافرین بگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت ذرات معلق ناشی از مصرف سیگار و مدت زمان مواجهه سرنشینان خودرو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1393 در شهر تهران صورت گرفت. میزان مواجهه با دود سیگار با دستگاه Grimm 11-A که دارای 16 ورودی و دارای اندازههای مختلفی از 0/3 تا 20 میکرومتر میباشد، اندازهگیری شد. خودر پژو 405 با وضعیت پنجرهها بهصورت یک پنجره عقب باز، دو پنجره عقب باز، یک پنجره جلو باز، دو پنجره جلو باز، دو پنجره جلو و یک پنجره عقب باز، چهار پنجره باز و چهار پنجره بسته مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون One Way ANOVA انجام شد. میزان p کمتر از 0/05 معنیدار در نظر گرفته شد. یافتهها: غلظت عددی ذرات در ردیف سایزهای کوچکتر (PM2.5) نسبت به ردیف سایزهای بزرگتر چندین لگاریتم بالاتر بود. همچنین مدت زمان مواجهه با ذرات در ردیف سایزهای کوچکتر نسبت به زمان مواجهه در ردیف سایزهای بزرگتر دارای مقادیر بالاتری بود. بیشترین غلظت مواجهه (0/05>p) و مدت زمان مواجهه (0/05>p) برای ردیف سایزهای مشابه، در حالتی بود که پنجرهها بهطور کامل بسته بودند. نتیجهگیری: ذرات PM2.5 بیشترین بخش ذرات ناشی از کشیدن سیگار در خودرو را شامل شدند. وضعیت مختلف پنجرهها از نظر باز و بسته بودن با افزایش تهویه در حالتی که تعداد پنجره بیشتری باز باشد، غلظت ذرات را کاهش میدهد. در مجموع بهدلیل فضای محدود خودروها و غلظت بالای مواجهه، وضع قانون منع استعمال سیگار در داخل وسایل نقلیه در ایران از نظر سلامتی حائز اهمیت میباشد.
محمد هادی دهقانی؛ کمال اعظم؛ اعظم محمدی
چکیده
مقدمه وهدف: نقش شنا به عنوان ورزشی سودمند ومفرح برکسی پوشیده نیست که امروزه علاوه بر جنبه تفریحی ، جنبه درمانی ان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است از سویی نباید از تهدیدهای احتمالی پیرامون این ورزش سودمند غافل شد.لذا هدف از این تحقیق ، بررسی ومطالعه کیفی آب استخرهای شنا، جکوزی هاوحوضچه های آب سرد در شهرتهران می باشد. ...
بیشتر
مقدمه وهدف: نقش شنا به عنوان ورزشی سودمند ومفرح برکسی پوشیده نیست که امروزه علاوه بر جنبه تفریحی ، جنبه درمانی ان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است از سویی نباید از تهدیدهای احتمالی پیرامون این ورزش سودمند غافل شد.لذا هدف از این تحقیق ، بررسی ومطالعه کیفی آب استخرهای شنا، جکوزی هاوحوضچه های آب سرد در شهرتهران می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که بصورت مقطعی در 6 ماهه اول سال 1392 درمناطق 12،13،14،15 شهرداری تهران و طی دومرحله انجام گرفته است، 27 استخر سرپوشیده فعال مورد بررسی قرارگرفت . در مرحله اول از کلیه 27 استخر نمونه برداری انجام گرفته است ودر مرحله دوم پس از ارائه راهکارهای مناسب وآموزشهای ارائه شده به مسئولین استخرهایی که در مرحله اول دارای آب الوده بوده اند، نمونه برداری مجدد ی صورت پذیرفت. تمامی مراحل نمونه برداری ،انتقال به آزمایشگاه وآنالیز نمونه های آب از نظر مقدار کلرآزاد باقیمانده،PH، آلودگی میکروبی براساس روش های استاندارد آزمایش های آب وفاضلاب صورت گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از ان است که در 48% کل نمونه های برداشت شده کلرآزاد باقیمانده در حد استاندارد ملی ( 3-1 میلیگرم در لیتر) با حداقل صفر وحداکثر 4 بوده است. 1/76% دارای PH استاندارد(8-2/7) بوده وهمچنین باکتری های هتروتروف 8/78% در کل نمونه های برداشت شده مطلوب بوده است. نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید بیشترین موارد آلودگی میکروبی در قسمت جکوزی ها وحوضچه های ،آب سرد بوده که تقریبا در تمامی این موارد میزان کلرآزاد باقیمانده در حد استاندارد نبوده است . همچنین در نمونه برداری مجدد از استخرهای که در مرحله اول نمونه برداری ها، دارای آلودگی میکروبی بوده اند، پس از انجام تمهیدات لازم ( نصب کلریناتور) توسط مسئولین استخرها و آموزشهای ارائه شده توسط بازرسین بهداشت محیط مرکز بهداشت شرق ، کلیه نمونه های برداشت شده فاقد آلودگی میکروبی بوده است