سکینه رستمی طرزم؛ فرید غلامرضا فهیمی؛ رضا امیرنژاد؛ آپتین راهنورد؛ احمد توانا
چکیده
مقدمه و هدف: کارخانجات استحصال طلا از جمله صنایعی میباشند که اگر به صورت صحیح و اصولی ومطابق با اهداف توسعه پایدار فعالیت ننمایند، آلودگیهای زیست محیطی زیادی را در محیط زیست ایجاد خواهند نمود. در این کارخانجات، سدهای باطله مکانهایی برای جمعآوری و نگهداری پسابها و مواد باطله حاصل از کارخانجات استحصال طلا میباشند و در صورتی ...
بیشتر
مقدمه و هدف: کارخانجات استحصال طلا از جمله صنایعی میباشند که اگر به صورت صحیح و اصولی ومطابق با اهداف توسعه پایدار فعالیت ننمایند، آلودگیهای زیست محیطی زیادی را در محیط زیست ایجاد خواهند نمود. در این کارخانجات، سدهای باطله مکانهایی برای جمعآوری و نگهداری پسابها و مواد باطله حاصل از کارخانجات استحصال طلا میباشند و در صورتی که کنترل و پایش مناسبی بر روی آنها انجام نشود، میتوانند به عنوان منبع مهم آلودگی به سیانید و فلزات سنگین محیط باشند. در این مطالعه، آلودگی به سیانید و فلزات سنگین آبهای زیرزمینی، خاک و پسماندهای باطله کارخانه استحصال طلای کانی کاران تکاب مورد مطالعه قرارگرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، نمونهبرداری از چاههای پیزومتری، خاکهای اطراف کارخانه کانی کاران و سد باطله کارخانه مذکور در یک دوره یکساله (19 ایستگاه نمونهبرداری) انجام شد. نمونههای آب پس از تثبیت در دمای چهار درجه سانتی گراد به آزمایشگاه منتقل شدند و فلزات سنگین در نمونه های آب، خاک و باطله به روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی اندازه گیری شدند.یافتهها: میزان سیانید، جیوه و آرسنیک در نمونههای آب به ترتیب در محدودهی ) 0-106(، (7/83 -0) و (4/120–0) میلیگرم در لیتر مشاهده شد. همچنین میزان این آلایندهها در نمونههای خاک به ترتیب در محدودهی (58 –02/37)، (6/25 – 0) و ( 420 – 6/27) میلیگرم بر کیلوگرم بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از نظر میزان آرسنیک تفاوت معنیداری در میانگین غلظت در آب چاههای مورد بررسی وجود ندارد. اما در خصوص جیوه و سیانید، چاههای مورد بررسی دارای تفاوت معنیداری هستند. نمونههای خاک مربوط به کیک باطله دارای بیشترین غلظت سیانید و فلزات سنگین بوده و تفاوت معنیداری با سایر نمونهها داشتند.
اکرم قربانی؛ فرید غلامرضا فهیمی؛ احمد توانا؛ مسعود کیادلیری
چکیده
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی ...
بیشتر
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی و شناسایی نوع اطلاعات ترافیکی مورد نیاز با شناسایی موقعیتها جهت استقرار ایستگاه برداشت صدا در طول محور بزرگراهی و تهیه دادههای صدا و شناسایی عوامل موثر بر انتشار صوت صورت پذیرفت. در هر کدام از ایستگاههای نمونهبرداری، متغیرهای مورد نیاز در بازههای زمانی 7:30-9:30 ، 12:30-14:30،18:30-20:30،23:30-1:30 و3:30-5:30 و فصول مختلف سال برای مدلسازی اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج نشان می دهد که مقایسه میانگین پارامترهای آلودگی صوتی در ایستگاههای مختلف بزرگراه شهید کلانتری در سطح معنیداری 5 درصد نشان داد که بیشترین میزان صدا و شاخصهای صوتی اندازهگیری شده به ترتیب مربوط به ایستگاه اول آبادگران با میزان دسی بل 79.61 دسی بل، جاده ورودی به کوهسنگی حدود 80 دسی بل و کمترین میزان ایستگاه میدان حافظ حدود 58 دسی بل می باشد. پارامترهای Lmax, Leq, L10, L50 و L90 از لحاظ تصویری توزیع یکسان و یکنواخت نتایج در محدوده خط برازش دیده می شود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق اعلام می گردد که درکلیه فصول سال میانگین تراز معادل صدا در تمامی ایستگاههای مورد بررسی، بالاتر از تراز صدای محیطی روزانه توصیه شده استاندارد صدا در هوای آزاد ایران میباشد . در حالیکه استاندارد میزان تراز صوت در مناطق مسکونی طی روز 55 دسی بل و شب 45 دسی بل می باشد.