نوع مقاله : مقالات پژوهشى اصیل کمی و کیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری الودگی محیط زیست ،واحدتنکابن،دانشگاه ازاداسلامی،تنکابن،ایران

2 استادیارگروه محیط زیست ومنابع طبیعی،واحد تنکابن،دانشگاه ازاد اسلامی،تنکابن،ایران

3 استادیارگروه محیط زیست ومنابع طبیعی ،واحد تنکابن،دانشگاه ازاداسلامی،تنکابن،ایران

4 گروه محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران

چکیده

یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیط‏های شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی و شناسایی نوع اطلاعات ترافیکی مورد نیاز با شناسایی موقعیت‌ها جهت استقرار ایستگاه برداشت صدا در طول محور بزرگراهی و تهیه داده‌های صدا و شناسایی عوامل موثر بر انتشار صوت صورت پذیرفت. در هر کدام از ایستگاه‏های نمونه‏برداری، متغیرهای مورد نیاز در بازه‏های زمانی 7:30-9:30 ، 12:30-14:30،18:30-20:30،23:30-1:30 و3:30-5:30 و فصول مختلف سال برای مدل‏سازی اندازه‏گیری و ثبت شدند. نتایج نشان می دهد که مقایسه میانگین پارامترهای آلودگی صوتی در ایستگاه‏های مختلف بزرگراه شهید کلانتری در سطح معنی‏داری 5 درصد نشان داد که بیشترین میزان صدا و شاخص‏های صوتی اندازه‏گیری شده به ترتیب مربوط به ایستگاه اول آبادگران با میزان دسی بل 79.61 دسی بل، جاده ورودی به کوهسنگی حدود 80 دسی بل و کمترین میزان ایستگاه میدان حافظ حدود 58 دسی بل می باشد. پارامترهای Lmax, Leq, L10, L50 و L90 از لحاظ تصویری توزیع یکسان و یکنواخت نتایج در محدوده خط برازش دیده می شود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق اعلام می گردد که درکلیه فصول سال میانگین تراز معادل صدا در تمامی ایستگاه‏های مورد بررسی، بالاتر از تراز صدای محیطی روزانه توصیه شده استاندارد صدا در هوای آزاد ایران می‏باشد . در حالیکه استاندارد میزان تراز صوت در مناطق مسکونی طی روز 55 دسی بل و شب 45 دسی بل می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating of noise pollution on Shahid Kalantari Highway in Mashhad using statistical analysis

نویسندگان [English]

  • akram ghorbani 1
  • Farid Gholamreza Fahimi 2
  • Ahmad Tavana 3
  • Masood Kiadaliri 3
  • Mitra Mohammadi 4

1 PhD Student Majoring in Environmental Pollution, Tonekabon Branch of Islamic Azad University, Tonekabon City, Iran

2 Assistant Professor of Environment and Natural Resources Department, Tonekabon Branch of Islamic Azad University, Tonekabon City, Iran

3 Assistant Professor of Environment and Natural Resources Department, Tonekabon Branch of Islamic Azad University, Tonekabon City, Iran

4 Assistant Professor of Environment Department, Kheradgarayan Motahar Institute of Higher Education, Mashhad City, Iran

چکیده [English]

One of the complications of transportation in cities is noise pollution caused by vehicles. Today, noise in urban environments is an important issue in the field of public health. Due to the negative effects of noise pollution on human health and well-being, it is necessary to identify and understand these effects on the health of exposed people. In this study, the type of traffic axis composition of the highway was identified and the type of traffic information required was identified by identifying the locations for the sound station along the highway axis and preparing sound data and identifying the factors affecting sound propagation. At each sampling station, the required variables in the intervals of 7: 30-9: 30, 12: 30-14: 30, 18: 30-20: 30, 23: 30-1: 30 And 3: 30-5: 30 and different seasons of the year were measured and recorded for modeling. The results show that the comparison of the average parameters of noise pollution in different stations of Shahid Kalantari Highway at a significant level of 5% showed that the highest amount of noise and sound indicators measured are related to the first station of Abadgaran with the amount of deci, respectively. Bell is 79.61 dB, the entrance road to Kuhsangi is about 80 dB and the lowest station of Hafez Square is about 58 dB. The parameters Lmax, Leq, L10, L50 and L90 are visually uniform distribution of results in the fit line range. According to the results of this study, it is announced that in all seasons of the year, the average equivalent sound level in all stations studied is higher than the recommended daily ambient sound level in the Iranian open air sound standard. While the standard sound level in residential areas is 55 decibels during the day and 45 decibels at night.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Noise pollution
  • Traffic
  • Equivalent sound level
  • Traffic index
  • Fitting line