نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
2 دانشجوی دکترا، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکترا، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
4 کارشناس ارشد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
زمینه و هدف: با افزایش تعداد خودروها و به مراتب آن، افزایش تولید و عرضه بنزین و گاز، کیفیت هوا به مرور زمان وخیم تر شده است. از مهم ترین آلایندههای فرار که هم از بنزین و گاز خام و هم از احتراق آنها متصاعد میشود، ترکیبات بنزن، تولوئن، زایلن و اتیلبنزن(BTEX) میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت BTEX در هوای جایگاه های سوخت شهرستان شاهیندژ و حومه انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، نمونه هوای منطقه تنفسی از 24 کارگر 12 جایگاه پمپ بنزین و گاز تهیه شد. نمونه ها بر اساس روش NIOSH1501 توسط دستگاه GC-FID آنالیز شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای t-test و Linear Regression انجام شد p<0.05).
یافته ها: میانگین غلظت BTEX در جایگاه های بنزین برابر 327±1787، 141±914، 183±973/4 و 123±476/1 µg/m3 و در جایگاه CNG برابر 863±1142/9، 458±507/6، 514±694/9 و 245/6±296 µg/m3 بود. ارتباط بین میانگین غلظت فردی و محیطی بنزن تنها در جایگاههای CNG معنی دار بود (0/05>p). خطر سرطان کارکنان جایگاههای CNG که با بنزن در تماس بودند، برابر4-10×15/8 و حداکثر مقدار شاخص HQ مربوط به گزیلن و برابر 8/656 بود. این مقادیر برای جایگاه بنزین به ترتیب برابر 4-10×21/6 و 16/19 بود.
نتیجهگیری:میانگین تراکم بنزن در جایگاه پمپ بنزین حداکثر بوده که بالاتر از حد مجاز کشوری میباشد. خطر ابتلاء به سرطان و شرایط غیر سرطان، بسیار بالا میباشد که نیازمند اتخاذ تصمیمات کنترلی می باشد. بهبود کیفیت سوخت، نصب سیستم های بازگردانی بخارات بنزین به مخزن، هوشمند کردن سیستم های سوختگیری، استفاده از پوشش های گیاهی تصفیه کننده ترکیبات BTEX و همچنین استفاده از لوازم حفاظت فردی، جهت بهبود شرایط پیشنهاد می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Occupational Exposure of Shahindej County Refueling Stations Workers to BTEX Compounds, in 2016
نویسندگان [English]
- Ismael Javadi 1
- Yosef Mohammadian 2
- Behzad heybati 3
- Sima Elyasi 4
1 M.Sc. Department of Occupational health, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran.
2 PhD Student, Department of Occupational health, Faculty of Health, Shahid-Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran.
3 PhD Student, Department of Occupational health, Health Sciences Research Center, Faculty of Health, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
4 M.Sc. Department of Environmental health, Faculty of Health, Shahid-Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Background and Aims: ٌWith increasing the number of motor vehicles that causes increasing the fuel production and sale, the ambient air quality has been worse. BTEX is one group of the important pollutants that release from gasoline and its burning. The aim of this study is evaluation of BTEX level in refueling station ambient air.
Methods: In this cross-sectional study, the air samples were taken from 24 workers’ breathing zones in 12 gasoline and CNG refueling stations. Samples were analyzed according to NIOSH1501 method and using GC-FID technique. SPSS-v.16 is used to analyze data with t-test and Linear Regression (p<0.05).
Result: The mean concentration of benzene, toluene, ethyl-benzene and xylene in gasoline stations was 1787±327, 914±141, 973.4±183 µg/m3 and 476.1±123 respectively, and about CNG stations, there were 1142/9±863, 507.6±458, 694.9±514 and 296±245.6 µg/m3, in that order. The CNG station’s workers, who exposed to benzene, have cancer risk about 15.8×10-6 and the highest HQ index was related to xylene (i.e. 8.656). The cancer risk of gasoline station workers and HQ index were 21.6×10-6 and 16.19 respectively.
Conclusion: Gasoline stations had the highest concentration of benzene that exceeded the OEL-TWA. Cancer and non-cancer risk is in high levels that require decisions to control the condition. Improvement of fuel quality, implementation of vapor recovery systems, smarting the refuel instruments, utilization of plants for purification of BTEX and using of personal protective equipment are our recommendation for improvement of condition.
کلیدواژهها [English]
- Refueling Station
- BTEX
- Air pollution and VOCs
- occupational exposure