تعهد نامه

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی معماری،دانشکده علوم پایه، هنر ومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران

2 گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، تهران ، ایران

چکیده

زمینه و هدف: فضای داخلی سالن‌های فرودگاهی معمولاً با نوفه بسیار فراوانی روبه‌رو هستند که منجر به افزایش خطر براى سلامتى انسان میشود. با توجه به خطرات ناشى از آلودگى صوتى فراوان براى کاربران فرودگاه ، مطالعه حاضر با هدف کاهش آلودگى صوتى در سالن ترانزیت فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی بین‌رشته‌ای و کاربردی تلقی می‌شود و روش انجام آن نیز ترکیبی از روش‌های تجربی، شبیه‌سازی و پژوهش موردی می‌باشد. بدین ترتیب که ابتدا با روشی تجربی، وضعیت آکوستیکی فرودگاه بین‌المللی اهواز با اندازه‌گیری میزان نوفه و آلودگی‌های صوتی در دوره آزمون توسط دستگاه‌ صداسنج Brüel & Kjær مدل 2260 B&K در دوازده مکان به دست آمد. سپس صفحات جاذب صدا با مدل‌های مختلف هندسی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمایش‌ها پس از اثبات روایی و پایایی تحقیق، از طریق شبیه‌سازی و با استفاده از نرم‌افزار 4/4 EASE انجام شدند.
یافته ها: در این تحقیق میزان نوفه سالن فرودگاه به‌عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته‌شده و چهار شاخص صوتی زمان واخنش (RT) (شاخص اصلی)، شاخص غیرمستقیم صدا (STI)، تراز فشار صدای کل (SPL) و ضریب خطای شنیداری (〖AL〗_CONSE) بر اساس استانداردهای بین‌المللی ISO3382 و ISO 3382-1 بررسی شدند.
نتیجه گیری: پس از شبیه‌سازی‌، مشخص شد که استفاده از صفحات جذب صوت الگوی شطرنجی (مدل A در تحقیق) در دیواره‌ها و سقف ها با فرکانس‌های مختلف، کمترین فشار صدا را دارد و شاخص‌های بررسی‌شده فوق در سطح مطلوبی قرار دارند. درنتیجه، مدل A بیشترین تأثیر را در کاهش نوفه فضای آزمون دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Acoustic study and comparison of the behavior of different models of sound-absorbing plates in noise reduction in the new passenger terminal of Ahwaz International Airport

نویسندگان [English]

  • Maryam Nikpour 1
  • Omid Rahaei 2

1 Department of Architecture,, Faculty of Basic Sciences, Art and Architecture,, Islamic Azad University,, Ahvaz,, Iran

2 Department of Architecture, School of Architecture and Urban Design, Shahid Rajaei Teacher Training University,Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract:
The interior of airport lounges is often exposed to a lot of noise, which can increase the risk to human health. Due to the dangers of high noise pollution for airport users, the present study was conducted to reduce noise pollution in the transit lounges of Ahvaz International Airport.
Background and Aim:
This study is considered interdisciplinary and applied research and its method is a combination of experimental, simulation and case study methods. firstly, the acoustic status of Ahwaz International Airport was obtained experimentally by measuring the amount of noise pollution during the test period (8 AM to 2 PM) by the Brüel & Kjær sound level meter model 2260 B&K in twelve places. Then the sound absorbing plates were tested with different geometric models. After proving the validity and reliability of the research, the experiments were performed by simulation using EASE 4.4 software.
Materials and methods:
In this study, the noise level of the airport lounge is considered as a dependent variable and four sound indices including, reverberation time (RT) (main index), indirect sound index (STI), total sound pressure level (SPL) and auditory error coefficient (〖AL〗_CONSE ) were evaluated according to the international standards ISO3382 and ISO 3382-1.
Results:
After the simulation, it was found that the use of raster pattern sound-absorbing plates (Model A in research) in walls and ceilings with different frequencies has the lowest sound pressure and the above-studied indices are at a desirable level. As a result, Model A has the greatest effect on reducing noise in the tested space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acoustics
  • flight lunge
  • noise
  • reverberation time
1.   Farshidian Far A, Oliazadeh P. Noise pollution from flying and its effects. Mechanial Engineering. 2012;20(76):16-22.
2.   Rehan RM. The phonic identity of the city urban soundscape for sustainable spaces. HBRC Journal. 2016;12(3):337-49.
3.   Hulme K, et al. A Pilot Study into Complaints Caused by Aircraft Operations: Noise level and time of day.  1st International Conference Environmental Capacity at Airports; Manchester Metropolitan University2001.
4.   Job RFS. The influence of subjective reactions to noise on health effects of the noise. Environment International. 1996;22(1):93-104.
5.   Tomkins J, Topham N, Twomey J, Ward R. Noise Versus Access: The Impact of an Airport in an Urban Property Market. Urban Studies. 1998;35:243-58.
6.   Cucharero Moya J, Hänninen T, Lokki T. Influence of Sound-Absorbing Material Placement on Room Acoustical Parameters. Acoustics. 2019;1:644-60.
7.   Campbell C, Sallenhag H, Nilsson E, Arvidsson E. Optimising the Acoustic Design for Multi-purpose Rooms Used for a Variety of Speech Communication Activities: Universitätsbibliothek der RWTH Aachen; 2019.
8.   Choi Y-J. Effects of periodic type diffusers on classroom acoustics. Applied Acoustics. 2013;74(5):694-707.
9.   Nijs L, Rychtarikova M. Calculating the Optimum Reverberation Time and Absorption Coefficient for Good Speech Intelligibility in Classroom Design Using U50. Acta Acustica united with Acustica. 2011;97:93-102.
10. Russo D, Ruggiero A. Choice of the optimal acoustic design of a school classroom and experimental verification. Applied Acoustics. 2019;146:280-7.
11. Chourmouziadou K, Kang J. Acoustic evolution of ancient Greek and Roman theatres. Applied Acoustics. 2008;69(6):514-29.
12. Dragonetti R, Opdam R, Napolitano M, Romano R, Vorlaender M. Effects of the Wave Front on the Acoustic Reflection coefficient. Acta Acustica united with Acustica. 2016;102:675-87.
13. Cho WH, Ih J-G, Katsumata T, Toi T. Best practice for positioning sound absorbers at room surface. Applied Acoustics. 2018;129:306-15.
14. Cho W-H, Ih J-G, Toi T. Positioning actuators in efficient locations for rendering the desired sound field using inverse approach. Journal of Sound and Vibration. 2015;358:1-19.
15. Sant’Ana D, Zannin P. Acoustic evaluation of a baroque church through measurements, simulation, and statistical analysis. Canadian Acoustics - Acoustique Canadienne. 2014;42:3-21.
16. Othman AR, Harith CM, Ibrahim N, Ahmad SS. The Importance of Acoustic Design in the Mosques towards the Worshipers’ Comfort. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2016;234:45-54.
17. Leccese F, Rocca M, Salvadori G. Fast estimation of Speech Transmission Index using the Reverberation Time: Comparison between predictive equations for educational rooms of different sizes. Applied Acoustics. 2018;140:143-9.
18. Ayr U, Martellotta F, Rospi G. A method for the low frequency qualification of reverberation test rooms using a validated finite element model. Applied Acoustics. 2017;116:33-42.
19. Marshall S, Lee D, Cabrera D. Comparison of low frequency sound insulation field measurement methods.  Prceed of  acoustics; Christchurch, New Zealand2006. p. 179-85.
20. Dijckmans A, Vermeir G. Numerical Investigation of the Repeatability and Reproducibility of Laboratory Sound Insulation Measurements. Acta Acustica united with Acustica. 2013;99:421-32.
21. Ghaffari A. Improving the acoustic conditions in mosques with an analytical attitude of speech clarity in mosques of Qajar period in Tabriz with the approach of the effect of bricks and brick decorations on the Revebration Time. Tehran: Iran University of Science and Technology; 2014.
22. 11th International Conference Interdisciplinarity in Engineering. INTER-ENG 2017; Tirgu Mures, Romania.
23. Crocker MJ.  Encyclopedia of Acoustics. 1. New York Wiley; 1997.