نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزشی معماری،دانشکده علوم پایه، هنر ومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
2 گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، تهران ، ایران
چکیده
زمینه و هدف: فضای داخلی سالنهای فرودگاهی معمولاً با نوفه بسیار فراوانی روبهرو هستند که منجر به افزایش خطر براى سلامتى انسان میشود. با توجه به خطرات ناشى از آلودگى صوتى فراوان براى کاربران فرودگاه ، مطالعه حاضر با هدف کاهش آلودگى صوتى در سالن ترانزیت فرودگاه بینالمللی اهواز انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی بینرشتهای و کاربردی تلقی میشود و روش انجام آن نیز ترکیبی از روشهای تجربی، شبیهسازی و پژوهش موردی میباشد. بدین ترتیب که ابتدا با روشی تجربی، وضعیت آکوستیکی فرودگاه بینالمللی اهواز با اندازهگیری میزان نوفه و آلودگیهای صوتی در دوره آزمون توسط دستگاه صداسنج Brüel & Kjær مدل 2260 B&K در دوازده مکان به دست آمد. سپس صفحات جاذب صدا با مدلهای مختلف هندسی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمایشها پس از اثبات روایی و پایایی تحقیق، از طریق شبیهسازی و با استفاده از نرمافزار 4/4 EASE انجام شدند.
یافته ها: در این تحقیق میزان نوفه سالن فرودگاه بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفتهشده و چهار شاخص صوتی زمان واخنش (RT) (شاخص اصلی)، شاخص غیرمستقیم صدا (STI)، تراز فشار صدای کل (SPL) و ضریب خطای شنیداری (〖AL〗_CONSE) بر اساس استانداردهای بینالمللی ISO3382 و ISO 3382-1 بررسی شدند.
نتیجه گیری: پس از شبیهسازی، مشخص شد که استفاده از صفحات جذب صوت الگوی شطرنجی (مدل A در تحقیق) در دیوارهها و سقف ها با فرکانسهای مختلف، کمترین فشار صدا را دارد و شاخصهای بررسیشده فوق در سطح مطلوبی قرار دارند. درنتیجه، مدل A بیشترین تأثیر را در کاهش نوفه فضای آزمون دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Acoustic study and comparison of the behavior of different models of sound-absorbing plates in noise reduction in the new passenger terminal of Ahwaz International Airport
نویسندگان [English]
- Maryam Nikpour 1
- Omid Rahaei 2
1 Department of Architecture,, Faculty of Basic Sciences, Art and Architecture,, Islamic Azad University,, Ahvaz,, Iran
2 Department of Architecture, School of Architecture and Urban Design, Shahid Rajaei Teacher Training University,Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract:
The interior of airport lounges is often exposed to a lot of noise, which can increase the risk to human health. Due to the dangers of high noise pollution for airport users, the present study was conducted to reduce noise pollution in the transit lounges of Ahvaz International Airport.
Background and Aim:
This study is considered interdisciplinary and applied research and its method is a combination of experimental, simulation and case study methods. firstly, the acoustic status of Ahwaz International Airport was obtained experimentally by measuring the amount of noise pollution during the test period (8 AM to 2 PM) by the Brüel & Kjær sound level meter model 2260 B&K in twelve places. Then the sound absorbing plates were tested with different geometric models. After proving the validity and reliability of the research, the experiments were performed by simulation using EASE 4.4 software.
Materials and methods:
In this study, the noise level of the airport lounge is considered as a dependent variable and four sound indices including, reverberation time (RT) (main index), indirect sound index (STI), total sound pressure level (SPL) and auditory error coefficient (〖AL〗_CONSE ) were evaluated according to the international standards ISO3382 and ISO 3382-1.
Results:
After the simulation, it was found that the use of raster pattern sound-absorbing plates (Model A in research) in walls and ceilings with different frequencies has the lowest sound pressure and the above-studied indices are at a desirable level. As a result, Model A has the greatest effect on reducing noise in the tested space.
کلیدواژهها [English]
- Acoustics
- flight lunge
- noise
- reverberation time