مریم نیک پور؛ امید رهایی
چکیده
زمینه و هدف: فضای داخلی سالنهای فرودگاهی معمولاً با نوفه بسیار فراوانی روبهرو هستند که منجر به افزایش خطر براى سلامتى انسان میشود. با توجه به خطرات ناشى از آلودگى صوتى فراوان براى کاربران فرودگاه ، مطالعه حاضر با هدف کاهش آلودگى صوتى در سالن ترانزیت فرودگاه بینالمللی اهواز انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی بینرشتهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: فضای داخلی سالنهای فرودگاهی معمولاً با نوفه بسیار فراوانی روبهرو هستند که منجر به افزایش خطر براى سلامتى انسان میشود. با توجه به خطرات ناشى از آلودگى صوتى فراوان براى کاربران فرودگاه ، مطالعه حاضر با هدف کاهش آلودگى صوتى در سالن ترانزیت فرودگاه بینالمللی اهواز انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی بینرشتهای و کاربردی تلقی میشود و روش انجام آن نیز ترکیبی از روشهای تجربی، شبیهسازی و پژوهش موردی میباشد. بدین ترتیب که ابتدا با روشی تجربی، وضعیت آکوستیکی فرودگاه بینالمللی اهواز با اندازهگیری میزان نوفه و آلودگیهای صوتی در دوره آزمون توسط دستگاه صداسنج Brüel & Kjær مدل 2260 B&K در دوازده مکان به دست آمد. سپس صفحات جاذب صدا با مدلهای مختلف هندسی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمایشها پس از اثبات روایی و پایایی تحقیق، از طریق شبیهسازی و با استفاده از نرمافزار 4/4 EASE انجام شدند.یافته ها: در این تحقیق میزان نوفه سالن فرودگاه بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفتهشده و چهار شاخص صوتی زمان واخنش (RT) (شاخص اصلی)، شاخص غیرمستقیم صدا (STI)، تراز فشار صدای کل (SPL) و ضریب خطای شنیداری (〖AL〗_CONSE) بر اساس استانداردهای بینالمللی ISO3382 و ISO 3382-1 بررسی شدند.نتیجه گیری: پس از شبیهسازی، مشخص شد که استفاده از صفحات جذب صوت الگوی شطرنجی (مدل A در تحقیق) در دیوارهها و سقف ها با فرکانسهای مختلف، کمترین فشار صدا را دارد و شاخصهای بررسیشده فوق در سطح مطلوبی قرار دارند. درنتیجه، مدل A بیشترین تأثیر را در کاهش نوفه فضای آزمون دارد.