نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، گرایش آلودگیهای محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
2 دکتری بیوتکنولوژی محیط زیست، عضو هیئت علمی و مدیر گروه محیط زیست، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران.
3 دکتری سیستم های حمل و نقل، دانشگاه فنی لیسبون، پرتغال، لیسبون، پرتقال
چکیده
زمینه و هدف: با رشد جمعیت در شهرها و افزایش رشد صنعت و تکنولوژی، آلودگی صوت همواره رو به افزایش است. بروز بیماری کرونا و ایجاد محدودیتهای ناشی از آن در دنیا و ایران از جمله شرایطی بود که باعث ایجاد تغییرات شدیدی در زندگی روزمره مردم گردید که فرصت ارزیابی تغییرات محیط صوتی را فراهم نمود. لذا این مطالعه با هدف بررسی تغییرات تراز صدا در یکی از تقاطعات مهم شهر مشهد در قبل از شیوع بیماری و در زمان ایجاد محدودیتهای ناشی از آن انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه در ابتدا به بررسی وضعیت تراز معادل صوت به تفکیک ( فروردین ماه 1398 و 1399) در چهار راه شهدای مشهد بدون در نظر گرفتن هرگونه شرایط خاص پرداخته و در بخش دوم مقایسه شاخصهای مختلف صوت در بازههای زمانی مختلف، بر اساس آنالیز آماری ویلکاکسون و با استفاده از نرم افزار SPSS، نسخه 22 در قبل از بروز بیماری (فروردین 1398) و در زمان ایجاد محدودیتهای ناشی از شیوع آن (فروردین 1399) انجام شد.
یافتهها: در بخش اول مطالعه میانگین Leq ساعتی در فروردین 1398و 1399 به ترتیب70/48 و 70/39 دسیبل بود و نتایج بخش دوم حاکی از معنادار بودن تفاوت در میانگین تراز معادل صوت در دو بازه مطالعاتی میباشد.
تراز معادل حداکثر (LMax) و حداقل (Lmin) در زمان شیوع کرونا نسبت به زمان قبل از بیماری به ترتیب0/16 و 0/08دسیبل کاهش یافته است. در ساعات منع تردد شبانه یعنی 21 الی 03 شب در فروردین 1399 نیز میزان تراز معادل صدا به میزان 0/09 دسیبل نسبت به سال 1398 کاهش پیدا کرده است.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تقاطع چهارراه شهدای مشهد در زمان قبل از بروز بیماری از تراز معادل صوتی بالاتر از حد استانداردهای ملی بوده است. این در حالی است که در سال شیوع بیماری بهدلیل کاهش حجم فعالیتهای اقتصادی در زمان اوج محدودیتهای کرونایی، میزان آلودگی صوتی اگرچه نسبت به سال 1398 کاهش داشته است، اما تراز معادل صوت همچنان نسبت به استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست بالاتر بود و به عبارتی آلودگی صوت در تقاطع مذکور همچنان وجود داشته است. به نظر میرسد بررسی دلایل این موضوع نیاز به انجام تحقیقات بیشتر مانند مدلسازی ترافیکی، تعیین سیاهه انتشار آلودگی صوت، بررسی رابطه بین کاربریها و آلودگی صدا و تاثیر شرایط آب و هوایی بر میزان تراز صدا دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating changes in sound level before emergence of covid-19 and during the restrictions due to its outbreak in the city of Mashhad (Case study: Shohada Crossroads)
نویسندگان [English]
- Rahele Valizadeh Ardalan 1
- Mitra Mohammadi 2
- Mohammad Sadegh Bahadori 3
1 Master's student Of Department of Environmental Science, Kheradgarayn Motahar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.
2 PhD in Environmental Biotechnology, Member of the Faculty of Department of Environmental Science, Kheradgarayn Motahar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran.
3 Department of Civil Engineering and Transportation, University of Lisbon, Portugal
چکیده [English]
Background and Purpose: Increasing population growth and technological advancements in cities inevitably result in rising noise pollution levels. The emergence of the coronavirus disease worldwide, including Iran, has significantly altered people's daily lives. This has presented a unique opportunity to assess changes in sound levels. Therefore, this study aims to investigate sound level variations before the outbreak and during the COVID-19 restrictions at a pivotal intersection in Mashhad.
Materials and Methods: The initial segment of this study examined the sound equivalent level in April 2018 and 2019 without considering any specific circumstances at the Shohada crossroad. In the second segment, employing SPSS22 software and the Wilcoxon test, we compared the alterations in various sound level indicators before the disease prevalence (April 2018) and during the restrictions (April 2019).
Results: The results of the first part of the study revealed that the hourly equivalent sound level (Leq) in April 2018 and 2019 was 70.48 and 70.39 dB, respectively. The results of the second part indicated a significant difference between the two periods under investigation in terms of equivalent sound levels. The maximum and minimum sound equivalent levels (LMax, Lmin) reduction during the disease outbreak compared to the pre-outbreak period was 0.16 and 0.08 dB, respectively. Additionally, during the night curfew hours (21-03) in April 2019, the sound equivalent level decreased by 0.09 dB compared to 2018.
Conclusion: The findings of this study demonstrate that the equivalent sound level at the Shohada crossroad in Mashhad exceeded national standards before the disease prevalence. However, noise pollution levels have decreased due to decreased economic activities during the outbreak and the associated restrictions. Nonetheless, the equivalent sound level still surpasses the established standards, indicating that noise pollution at the mentioned intersection persists. Further research is warranted on this subject, encompassing traffic modeling, noise pollution emission inventories, establishing links between land use patterns and noise pollution, and the influence of weather conditions on sound levels.
کلیدواژهها [English]
- "Noise Pollution
- " "Social Restriction
- " "Coronavirus
- " "Equivalent Noise Level
- " "Wilcoxon Test"
https://doi.org/10.1016/j.scs.2020.102597
https://doi.org/10.3390/ijerph15040813
PMid:29677170 PMCid:PMC5923855
https://doi.org/10.1007/s11356-019-04186-2
PMid:30656585
https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2018.10.081
PMid:30317174
https://doi.org/10.4149/gpb_2016003
PMid:27174896
https://doi.org/10.3390/ijerph18094653
PMid:33925635 PMCid:PMC8125542
https://doi.org/10.1515/noise-2021-0015
https://doi.org/10.1007/s11356-021-13872-z
PMid:33884552 PMCid:PMC8060123
https://doi.org/10.1515/noise-2020-0010
https://doi.org/10.1121/10.0003778
PMid:33765773 PMCid:PMC8023269
https://doi.org/10.1121/10.0002008
PMid:33003833 PMCid:PMC7857494
https://doi.org/10.1515/noise-2020-0024
https://doi.org/10.1515/noise-2020-0021
https://doi.org/10.1515/noise-2021-0009
https://doi.org/10.1515/noise-2020-0017
https://doi.org/10.24018/ejgeo.2020.1.5.58
https://doi.org/10.3923/jest.2010.47.55
https://doi.org/10.1016/S0003-682X(02)00030-0
https://doi.org/10.1515/noise-2020-0016
https://doi.org/10.1121/10.0004986
PMid:34241134 PMCid:PMC8176783
https://doi.org/10.3390/acoustics4020030
https://doi.org/10.4149/gpb_2016003
PMid:27174896
https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2021.108582
PMid:36530553 PMCid:PMC9746987
https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2005.05.040
https://doi.org/10.1016/j.trd.2016.03.016