نیره السادات حسینی؛ سهیل سبحان اردکانی
چکیده
زمینه و هدف: حمل و نقل جادهای یکی از مهمترین و بزرگترین منابع آلودگی فلزی است که بومسازگان حاشیه جاده را به مناطقی آلوده تبدیل کرده است. از اینرو، این پژوهش با هدف ارزیابی آلودگی و منشأیابى عناصر روی، سرب، کادمیم، کبالت، کروم، مس، منگنز و نیکل در خاک سطحی حاشیه برخی جادههای همدان در سال 1398 انجام یافت.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: حمل و نقل جادهای یکی از مهمترین و بزرگترین منابع آلودگی فلزی است که بومسازگان حاشیه جاده را به مناطقی آلوده تبدیل کرده است. از اینرو، این پژوهش با هدف ارزیابی آلودگی و منشأیابى عناصر روی، سرب، کادمیم، کبالت، کروم، مس، منگنز و نیکل در خاک سطحی حاشیه برخی جادههای همدان در سال 1398 انجام یافت.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 63 نمونه خاک سطحی در طول 700 متر از یک قطعه 9 کیلومتری از جادههای مواصلاتی گلتپه، رزن و کرمانشاه در استان همدان جمعآوری و پس از آمادهسازی نمونهها، محتوی عناصر در آنها بهروش طیف سنجی نوری پلاسمای جفت شده القایی (ICP-OES) خوانده شد. همچنین، نسبت به محاسبه شاخص شدت آلودگی (CSI) نیز اقدام شد. پردازش آماری نتایج نیز با استفاده از نرمافزار SPSSانجام یافت.یافته ها: بیشینه میانگین محتوی عناصر روی، کادمیم، کبالت، کروم، منگنز و نیکل بهترتیب با 122، 0.320، 1.92، 17.3، 334 و 22.2 میلیگرم در کیلوگرم مربوط به ایستگاه رزن و بیشینه میانگین محتوی عناصر سرب و مس بهترتیب با 26.4 و 25.0 میلیگرم در کیلوگرم مربوط به خاک حاشیه جاده کرمانشاه (ایستگاههای پر ترافیک) و بیانگر تأثیر تراکم ترافیک بود. نتایج محاسبه شاخص CSI بیانگر کیفیت قابل قبول خاک در ایستگاههای مورد مطالعه بود. همچنین، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری چند متغیره (PCC، PCA و HCA) نشان داد که منگنز در خاکهای کنار جاده احتمالاً از مواد اولیه خاک و انتشارات اگزوزی نشات گرفته است. در حالی که انتشار روی، سرب، کادمیم، کبالت، کروم، مس و نیکل عمدتاً به منابع غیر اگزوزی (مانند فرسودگی ترمزها، لاستیکها، موتورها و روغن روانکننده) مربوط بود. نتیجهگیری: با توجه به اثبات تأثیر فعالیتهای ترافیکی بر آلودگی فلزات سنگین خاک کناره جادهای، نسبت به پایش منظم و دورهای نمونههای خاک برای کنترل منابع بهمنظور حفظ سلامت بومسازگان و انسان توصیه میشود.
اکرم قربانی؛ فرید غلامرضا فهیمی؛ احمد توانا؛ مسعود کیادلیری؛ میترا محمدی
چکیده
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی ...
بیشتر
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی و شناسایی نوع اطلاعات ترافیکی مورد نیاز با شناسایی موقعیتها جهت استقرار ایستگاه برداشت صدا در طول محور بزرگراهی و تهیه دادههای صدا و شناسایی عوامل موثر بر انتشار صوت صورت پذیرفت. در هر کدام از ایستگاههای نمونهبرداری، متغیرهای مورد نیاز در بازههای زمانی 7:30-9:30 ، 12:30-14:30،18:30-20:30،23:30-1:30 و3:30-5:30 و فصول مختلف سال برای مدلسازی اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج نشان می دهد که مقایسه میانگین پارامترهای آلودگی صوتی در ایستگاههای مختلف بزرگراه شهید کلانتری در سطح معنیداری 5 درصد نشان داد که بیشترین میزان صدا و شاخصهای صوتی اندازهگیری شده به ترتیب مربوط به ایستگاه اول آبادگران با میزان دسی بل 79.61 دسی بل، جاده ورودی به کوهسنگی حدود 80 دسی بل و کمترین میزان ایستگاه میدان حافظ حدود 58 دسی بل می باشد. پارامترهای Lmax, Leq, L10, L50 و L90 از لحاظ تصویری توزیع یکسان و یکنواخت نتایج در محدوده خط برازش دیده می شود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق اعلام می گردد که درکلیه فصول سال میانگین تراز معادل صدا در تمامی ایستگاههای مورد بررسی، بالاتر از تراز صدای محیطی روزانه توصیه شده استاندارد صدا در هوای آزاد ایران میباشد . در حالیکه استاندارد میزان تراز صوت در مناطق مسکونی طی روز 55 دسی بل و شب 45 دسی بل می باشد.