راحله والیزاده اردلان؛ میترا محمدی؛ محمد صادق بهادری
چکیده
زمینه و هدف: با رشد جمعیت در شهرها و افزایش رشد صنعت و تکنولوژی، آلودگی صوت همواره رو به افزایش است. بروز بیماری کرونا و ایجاد محدودیتهای ناشی از آن در دنیا و ایران از جمله شرایطی بود که باعث ایجاد تغییرات شدیدی در زندگی روزمره مردم گردید که فرصت ارزیابی تغییرات محیط صوتی را فراهم نمود. لذا این مطالعه با هدف بررسی تغییرات تراز صدا در ...
بیشتر
زمینه و هدف: با رشد جمعیت در شهرها و افزایش رشد صنعت و تکنولوژی، آلودگی صوت همواره رو به افزایش است. بروز بیماری کرونا و ایجاد محدودیتهای ناشی از آن در دنیا و ایران از جمله شرایطی بود که باعث ایجاد تغییرات شدیدی در زندگی روزمره مردم گردید که فرصت ارزیابی تغییرات محیط صوتی را فراهم نمود. لذا این مطالعه با هدف بررسی تغییرات تراز صدا در یکی از تقاطعات مهم شهر مشهد در قبل از شیوع بیماری و در زمان ایجاد محدودیتهای ناشی از آن انجام شده است.مواد و روشها: این مطالعه در ابتدا به بررسی وضعیت تراز معادل صوت به تفکیک ( فروردین ماه 1398 و 1399) در چهار راه شهدای مشهد بدون در نظر گرفتن هرگونه شرایط خاص پرداخته و در بخش دوم مقایسه شاخصهای مختلف صوت در بازههای زمانی مختلف، بر اساس آنالیز آماری ویلکاکسون و با استفاده از نرم افزار SPSS، نسخه 22 در قبل از بروز بیماری (فروردین 1398) و در زمان ایجاد محدودیتهای ناشی از شیوع آن (فروردین 1399) انجام شد.یافتهها: در بخش اول مطالعه میانگین Leq ساعتی در فروردین 1398و 1399 به ترتیب70/48 و 70/39 دسیبل بود و نتایج بخش دوم حاکی از معنادار بودن تفاوت در میانگین تراز معادل صوت در دو بازه مطالعاتی میباشد. تراز معادل حداکثر (LMax) و حداقل (Lmin) در زمان شیوع کرونا نسبت به زمان قبل از بیماری به ترتیب0/16 و 0/08دسیبل کاهش یافته است. در ساعات منع تردد شبانه یعنی 21 الی 03 شب در فروردین 1399 نیز میزان تراز معادل صدا به میزان 0/09 دسیبل نسبت به سال 1398 کاهش پیدا کرده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تقاطع چهارراه شهدای مشهد در زمان قبل از بروز بیماری از تراز معادل صوتی بالاتر از حد استانداردهای ملی بوده است. این در حالی است که در سال شیوع بیماری بهدلیل کاهش حجم فعالیتهای اقتصادی در زمان اوج محدودیتهای کرونایی، میزان آلودگی صوتی اگرچه نسبت به سال 1398 کاهش داشته است، اما تراز معادل صوت همچنان نسبت به استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست بالاتر بود و به عبارتی آلودگی صوت در تقاطع مذکور همچنان وجود داشته است. به نظر میرسد بررسی دلایل این موضوع نیاز به انجام تحقیقات بیشتر مانند مدلسازی ترافیکی، تعیین سیاهه انتشار آلودگی صوت، بررسی رابطه بین کاربریها و آلودگی صدا و تاثیر شرایط آب و هوایی بر میزان تراز صدا دارد.
اکرم قربانی؛ فرید غلامرضا فهیمی؛ احمد توانا؛ مسعود کیادلیری؛ میترا محمدی
چکیده
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی ...
بیشتر
یکی از عوارض حمل و نقل در شهرها، الودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه است. امروزه سر و صدا در محیطهای شهری به عنوان یک مسئله مهم در حوزه بهداشت عمومی مطرح است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی و رفاه انسان، شناسایی و درک روزافزون این تأثیرات بر سلامتی افراد در معرض ضرورت یافته است. در این پژوهش بررسی نوع ترکیب ترافیک محور بزرگراهی و شناسایی نوع اطلاعات ترافیکی مورد نیاز با شناسایی موقعیتها جهت استقرار ایستگاه برداشت صدا در طول محور بزرگراهی و تهیه دادههای صدا و شناسایی عوامل موثر بر انتشار صوت صورت پذیرفت. در هر کدام از ایستگاههای نمونهبرداری، متغیرهای مورد نیاز در بازههای زمانی 7:30-9:30 ، 12:30-14:30،18:30-20:30،23:30-1:30 و3:30-5:30 و فصول مختلف سال برای مدلسازی اندازهگیری و ثبت شدند. نتایج نشان می دهد که مقایسه میانگین پارامترهای آلودگی صوتی در ایستگاههای مختلف بزرگراه شهید کلانتری در سطح معنیداری 5 درصد نشان داد که بیشترین میزان صدا و شاخصهای صوتی اندازهگیری شده به ترتیب مربوط به ایستگاه اول آبادگران با میزان دسی بل 79.61 دسی بل، جاده ورودی به کوهسنگی حدود 80 دسی بل و کمترین میزان ایستگاه میدان حافظ حدود 58 دسی بل می باشد. پارامترهای Lmax, Leq, L10, L50 و L90 از لحاظ تصویری توزیع یکسان و یکنواخت نتایج در محدوده خط برازش دیده می شود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق اعلام می گردد که درکلیه فصول سال میانگین تراز معادل صدا در تمامی ایستگاههای مورد بررسی، بالاتر از تراز صدای محیطی روزانه توصیه شده استاندارد صدا در هوای آزاد ایران میباشد . در حالیکه استاندارد میزان تراز صوت در مناطق مسکونی طی روز 55 دسی بل و شب 45 دسی بل می باشد.
رضا مظاهری جاجائی
چکیده
رشد جمعیت و همچنین افزایش مهاجرت به شهرها در دهههای گذشته باعث افزایش تراکم جمعیت و همچنین سطح شهرهای بزرگ شده است. آلودگی صوتی یکی از مشکلات محیطزیستی در کلان شهرها است که در ابعاد مختلف روانی و جسمی سلامتی انسان را به مخاطره میاندازد. متاسفانه این نوع از آلودگی نسبت به سایر آلودگیها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام ...
بیشتر
رشد جمعیت و همچنین افزایش مهاجرت به شهرها در دهههای گذشته باعث افزایش تراکم جمعیت و همچنین سطح شهرهای بزرگ شده است. آلودگی صوتی یکی از مشکلات محیطزیستی در کلان شهرها است که در ابعاد مختلف روانی و جسمی سلامتی انسان را به مخاطره میاندازد. متاسفانه این نوع از آلودگی نسبت به سایر آلودگیها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق مدلسازی ارتباط بین شدت آلودگی صوتی و سنجههای سیمای سرزمین ساختارهای شهری و پوشش گیاهی است. به این منظور، تعداد 67 ایستگاه در نقاط مختلف شهر اصفهان انتخاب و شدت صوت در زمان اوج ترافیک (ساعات 16 الی 19) در طی فصل زمستان اندازهگیری شد. محل ایستگاههای نمونهبرداری از طریق یک روش سیستماتیک-تصادفی و با توجه به میزان ساخت و ساز، فضای سبز و تنوع ساختاری مشخص شد. 27 حالت سیمای سرزمین بدست آمد که در هر کدام از حالتها، سه ایستگاه به صورت تصادفی انتخاب و نمونهبرداری در آن انجام شد. در بیشتر ایستگاهها میزان آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز بود (مسکونی 55-45، تجاری-مسکونی 60-50 دسیبل). از روش پیشرفته رگرسیونی جنگل تصادفی برای انجام تجزیه و تحلیل استفاده شد. با استفاده از این روش، تاثیرگذارترین سنجهها در بافرهای مختلف شناسایی و بیشترین فراوانی از بین سنجهها مربوط به سنجههای شاخص پراکندگی و مجاورت، میانگین فاصله فراکتالی، شاخص عدم انبوهی، شاخص همبستگی، شاخص میانگین توزیع شکل و میانگین فاصله اقلیدسی (FRAC_MN) بود. همچنین، بررسی شش سنجه اول در هر کدام از مدلهای بافری و طبقات کاربری نشان داد که در هرکدام از آنها، سنجههای متفاوتی دارای اهمیت بیشتری هستند. به دست آوردن سنجههای دارای اهمیت به طراحی لکههای شهری با کاربری مختلف و نحوه چیدمان کاربریها کمک میکند.
علی اکبر محمدی؛ حسین علیدادی؛ محمد باقر دلخوش؛ سیده حوریه فلاح؛ عبدالایمان عموئی؛ حسینعلی اصغرنیا؛ وحید تقوی منش؛ منیره قربانی
چکیده
زمینه و هدف: قرار گرفتن در معرض صدای محیط زیست ناشی از ترافیک در مناطق شهری شایع است و منجر به افزایش خطر برای سلامتی انسان میشود. با توجه به وسعت شهر و خطرات ناشی از آلودگی صوتی حاصل از تردد وسایل نقلیه فراوان برای شهروندان، مطالعه حاضر با هدف تعیین آلودگی صوتی و همچنین متوسط شاخص سطح صدا در مناطق پر تردد نیشابور انجام شد. مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: قرار گرفتن در معرض صدای محیط زیست ناشی از ترافیک در مناطق شهری شایع است و منجر به افزایش خطر برای سلامتی انسان میشود. با توجه به وسعت شهر و خطرات ناشی از آلودگی صوتی حاصل از تردد وسایل نقلیه فراوان برای شهروندان، مطالعه حاضر با هدف تعیین آلودگی صوتی و همچنین متوسط شاخص سطح صدا در مناطق پر تردد نیشابور انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و مقطعی در سه ماه اول سال1394 در شهر نیشابورانجام شد. در این مطالعه اندازهگیری به مدت 30روز در طی روزهای هفته به جز روزهای تعطیل در 6 ایستگاه میدان امام خمینی (ره)، میدان امام انقلاب، میدان خیام، میدان آزادی، چهارراه بعثت و خیابان عطار که جزء مناطق شلوغ و مهم نیشابور میباشند، در سه بازه زمانی انجام گرفت. دستگاه مورد استفاده در این سنجش، صداسنج مدل SVAN953 ساخت کارخانه Casella انگلستان بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 18) انجام شد. یافتهها: میانگین میزان صوت در ایستگاههای مورد بررسی (ایستگاههای 6-1) به ترتیب در محدوده 5/16±100/06، 5/15± 93/38، 4/96± 86/58، 5/15±93/38، 4/15±97/38 و 2/17±96/90 دسیبل قرار گرفتند که بیشترین مقدار تراز مربوط به میدان امام خمینی (ره) (معادل صوت به مقدار 4/125 دسی بل) در بازه زمانی صبح (ساعت 9-7) که جزء مناطق تجاری است و کمترین آن مربوط به چهارراه بعثت (80/2 دسیبل) در بازه زمانی عصر (ساعت 19-17) که جزء مناطق مسکونی است، بود. نتیجهگیری: در همه ایستگاههای مورد بررسی تراز شدت صوت بالاتر از حد مجاز توصیه شده برای مناطق مسکونی و تجاری است. با توجه به اثرات و عوارض زیانبار این عامل محیطی، انجام مطالعات مداخلهای جهت بررسی عوامل ایجاد کننده آلودگی ضروری میباشد.