محمود محمدیان؛ میلاد پورانصاری؛ رضا علی محمدپور تهمتن؛ راضیه یوسفی نژاد؛ شهرام اسلامی
چکیده
زمینه و هدف:مواجهه با ذرات قابل استنشاق سیمان منجر به عوارضی در کارگران مواجهه یافته میشود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی خطر مواجهه شغلی کارگران با گردوغبار قابل استنشاق در یک کارخانه تولید سیمان و ارائه راهکارهایی در جهت کاهش خطر مواجهه با گردوغبار انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه مواجهه تمام کارگران شاغل در بخشهای ...
بیشتر
زمینه و هدف:مواجهه با ذرات قابل استنشاق سیمان منجر به عوارضی در کارگران مواجهه یافته میشود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی خطر مواجهه شغلی کارگران با گردوغبار قابل استنشاق در یک کارخانه تولید سیمان و ارائه راهکارهایی در جهت کاهش خطر مواجهه با گردوغبار انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه مواجهه تمام کارگران شاغل در بخشهای مختلف تولید با ذرات قابل استنشاق سیمان بر اساس روش استاندارد شماره 0600 ارائه شده توسط انستیتوی ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا و با استفاده از پمپ نمونهبردار فردی و سیکلون و فیلتر مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور ارزیابی خطر بهداشتی ذرات قابل استنشاق سیمان از روش ارائه شده توسط انستیتو ایمنی و بهداشت شغلی سنگاپور استفاده شد. در نهایت سطح خطر برای مواجهه با ذرات قابل استنشاق سیمان بهدست آمد. یافتهها:نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اغلب کارگران شاغل در بخشهای مختلف تولید سیمان با گردوغبار بیش از استاندارد تعیین شده توسط کمیته فنی بهداشت حرفه ای کشور ایران و استاندارد توصیه شده توسط مجمع دولتی متخصصین بهداشت صنعتی آمریکا مواجهه دارند. بر اساس ارزیابی خطر قسمتهای مختلف تولید سیمان، سطح ریسک در همه بخشها در حد متوسط بود. نتیجهگیری: کارکنان شاغل در بخشهای مختلف کارخانه در معرض ریسک ناشی از ذرات قابل استنشاق سیمان قرار دارند و به همین دلیل راهکارهای کنترل مواجهه با ذرات پیشنهاد میشود.
اسماعیل جوادی؛ یوسف محمدیان؛ بهزاد هیبتی؛ سیما الیاسی
چکیده
زمینه و هدف: با افزایش تعداد خودروها و به مراتب آن، افزایش تولید و عرضه بنزین و گاز، کیفیت هوا به مرور زمان وخیم تر شده است. از مهم ترین آلایندههای فرار که هم از بنزین و گاز خام و هم از احتراق آنها متصاعد میشود، ترکیبات بنزن، تولوئن، زایلن و اتیلبنزن(BTEX) میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت BTEX در هوای جایگاه های سوخت ...
بیشتر
زمینه و هدف: با افزایش تعداد خودروها و به مراتب آن، افزایش تولید و عرضه بنزین و گاز، کیفیت هوا به مرور زمان وخیم تر شده است. از مهم ترین آلایندههای فرار که هم از بنزین و گاز خام و هم از احتراق آنها متصاعد میشود، ترکیبات بنزن، تولوئن، زایلن و اتیلبنزن(BTEX) میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت BTEX در هوای جایگاه های سوخت شهرستان شاهیندژ و حومه انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، نمونه هوای منطقه تنفسی از 24 کارگر 12 جایگاه پمپ بنزین و گاز تهیه شد. نمونه ها بر اساس روش NIOSH1501 توسط دستگاه GC-FID آنالیز شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای t-test و Linear Regression انجام شد p<0.05). یافته ها: میانگین غلظت BTEX در جایگاه های بنزین برابر 327±1787، 141±914، 183±973/4 و 123±476/1 µg/m3 و در جایگاه CNG برابر 863±1142/9، 458±507/6، 514±694/9 و 245/6±296 µg/m3 بود. ارتباط بین میانگین غلظت فردی و محیطی بنزن تنها در جایگاههای CNG معنی دار بود (0/05>p). خطر سرطان کارکنان جایگاههای CNG که با بنزن در تماس بودند، برابر4-10×15/8 و حداکثر مقدار شاخص HQ مربوط به گزیلن و برابر 8/656 بود. این مقادیر برای جایگاه بنزین به ترتیب برابر 4-10×21/6 و 16/19 بود. نتیجهگیری:میانگین تراکم بنزن در جایگاه پمپ بنزین حداکثر بوده که بالاتر از حد مجاز کشوری میباشد. خطر ابتلاء به سرطان و شرایط غیر سرطان، بسیار بالا میباشد که نیازمند اتخاذ تصمیمات کنترلی می باشد. بهبود کیفیت سوخت، نصب سیستم های بازگردانی بخارات بنزین به مخزن، هوشمند کردن سیستم های سوختگیری، استفاده از پوشش های گیاهی تصفیه کننده ترکیبات BTEX و همچنین استفاده از لوازم حفاظت فردی، جهت بهبود شرایط پیشنهاد می شود.